Erityisjärjestelyt ylioppilaskokeissa Sotungin etälukiossa

Asiasanat

KoulutusOpiskelijat

Lukihäiriö ja yo-kirjoitukset

Muut kuin Sotungin etälukion tutkintotavoitteiset opiskelijat ja Varian sekä Careerian kaksoistutkintolaiset hankkivat lukilausunnon yksityiseltä puolelta.

Tutkintotavoitteiset Sotungin etälukion opiskelijat:

Jos sinulla on lukihäiriö, voit anoa ylioppilastutkintolautakunnalta erityisjärjestelyjä. Ota yhteyttä erityisopettaja Henriikka Haimilaan Wilmalla tai s-postilla. Ota hyvissä ajoin yhteyttä erityisopettajaan: syksyn kirjoitusten osalta tammikuun loppuun mennessä ja kevään kirjoitusten osalta elokuun loppuun mennessä.

Erityisjärjestelyt ja hyvitysmenettely:

Opiskelijan pitää käyttää yo-kirjoituksiin haettavia erityisjärjestelyjä jo lukioaikana lukion koetilanteissa. Myös sairauden, vamman tai vaikean elämäntilanteen perusteella voi anoa erityisjärjestelyjä tai ne voidaan ottaa huomioon arvostelussa. Hakemus erityisjärjestelyistä tehdään myös kirjallisesti YTL:n laatimalle sähköiselle lomakkeelle. Hakemukseen liitetään erikoislääkärin lausunto. Tässäkin asiassa voit kääntyä erityisopettajan puoleen.

VIERASKIELISYYSTODISTUS:

Jos virallinen äidinkielesi on muu kuin suomi, pyydä S2-opettajalta vieraskielisyystodistus ennen ensimmäistä yo-tutkintokertaa. Todistuksen avulla voit saada yo-kirjoituksissa hyvitys-pisteitä. Ota yhteyttä S2-opettajaan (heidi.heikkila@eduvantaa.fi) muutamaa kuukautta ennen kuin ilmoittaudut ensimmäisen kerran ylioppilaskirjoituksiin.

Lukilausunto ja vieraskielisyystodistus lähetetään ylioppilastutkintolautakuntaan seuraavasti:

- kevään kirjoituksiin 23.11.

- syksyn kirjoituksiin 23.4.

Sähköinen lausunto lähetetään ylioppilastutkintolautakuntaan vain kerran ja lausunto on tämän jälkeen voimassa kaikilla kirjoituskerroilla, mutta muista jokaisen yo-ilmoittautumisen yhteydessä mainita siitä ilmoittautumislomakkeessa. Tutkintotodistukseen ei tule merkintää vieraskielisyydestä, lukitodistuksesta tai erityisjärjestelyistä.

Lisätietoja ylioppilastutkinto.fi

Avainsanat